Sõiduauto kaskokindlustus on midagi, millele tuleks kindlasti mõelda, kuivõrd sõiduauto on igapäevane tarbeese ja sageli kas Sinu pere või ettevõtte üks suuremaid varaobjekte. Tutvu kaskokindlustuse pakkumistega meie kaskokindlustuse kalkulaatoris!
Oluline on aru saada: kohustuslik liikluskindlustus kaitseb teisi, mitte Sind. Kui põhjustad avarii, maksab liikluskindlustus kinni kannatanu kahjud, näiteks teise auto remondi või kellegi isikukahjud. Kui Su enda auto on kahjustatud, maksad ilma kaskota remondikulud ikkagi ise.
Kaskokindlustus on see, mis kaitseb Sinu enda autot. Näiteks juhul kui …
- satud avariisse ja auto saab korralikult kahjustada;
- metsloom jookseb pimedas ette ja auto esiosa puruneb;
- keegi kriimustab parklas Su autot ja Sul ei õnnestu tuvastada süüdlast;
- oks kukub tormiga auto kapotile;
- maanteel lendab kivi esiklaasi ja see saab kahjustada;
- auto varastatakse.
Eesti oludes on need riskid tavalised, mitte teoreetilised. Statistika järgi registreeritakse aastas kümneid tuhandeid kahjujuhtumeid, milles peategelased on just sõiduautod. Suur osa neist on madalal kiirusel tekkinud plekimõlkimised. Need näevad süütud välja, aga nende eest esitatud arve seda ei ole.

Miks kasko Eestis aina olulisemaks muutub?
- Parklakahjud ja manööverduse vead. Need on ühed sagedasemad juhtumid. Keegi kriimustab ust või põrkab autole külje pealt sisse. Liikluskindlustus ei aita, kui süüdlane pole teada.
- Ristmikuavariid ja tähelepanematus. Paljud teavad neid olukordi, kus vasakpööre ristmikul lõpeb plekikolinaga. Kui Sina oled süüdi, katab liikluskindlustus teise poole kahju, aga Sinu auto kapott, stange, radiaator ja tulede plokk tuleb endal korda teha. Kasko aitab!
- Liiklusõnnetused ilma teise osaliseta. Õnnetusi võib ette tulla igal ühel, ka kogenud juhil. Libe tee, must jää, teele hüpanud metsloom, hetkeline tähelepanu hajumine ja ongi õnnetus käes. Selline kahju jääks ilma kaskota täielikult Sinu kanda.
- Loodusjõud. Torm, rahe või murdunud puuoks. Kasko aitab, kui ekstreemsed ilmaolud on autot kahjustanud.
- Vargus ja vandalism. Vargad võivad tegutseda ettearvamatult. Ei maksa alahinnata ka lihtsalt pahatahtlikku käitumist – peeglid lüüakse maha vaid hetkega.
Kui oled iga päev roolis või kui auto on Sinu pere logistikaplaanis hädavajalik (lapsed, töö, kool, maakodu), siis kasko ei ole tegelikult luksus. See on viis vältida olukorda, kus ühel hetkel kaob liikumisvõime ja lisaks tuleb kohe välja käia ka tuhat või enam eurot.
Kuidas erinevad autoklassid riski mõjutavad?
Kaskokindlustuse sõlmimisel võiks mõelda ka sellele, millised on võimalikud riskid seoses valitud automargiga või -klassiga.
- Linnamaasturid. Mugav istumisasend ja hea nähtavus, aga kõrgem raskuskese. Kiire manööver libedal või külgtuul maanteel võib lõppeda küljepleki või veljekahjuga. Suurem kere ja kallimad veljed tähendab kulukamat remonti.
- Sedaanid ja universaalid. Hea juhitavus ja stabiilsus. Kui pagasiruum on aga viimse piirini täis, muutub pidurdusteekond pikemaks ja suureneb ka avariioht.
- Luukpärad ja väikeklassi autod. Väga head linnas manööverdamiseks, kuid parklakahjude või ootamatute olukordade eest pole needki kaitstud.
- Pikapid ja mahtuniversaalid. Suurem mass ja pikem pidurdusteekond, eriti kui autol on koorem. Lisaks võib halb kaubajaotus teha masina ettearvamatuks.
- Sportlikud, madalad autod, kabrioletid. Need autod on tihti nähtavam sihtmärk varastele. Samuti on maapinna ja põhja vahe väike: äärekivi, lamav politseinik või vale sissesõidunurk parklasse võib kiirelt ära lõhkuda midagi väga kallist.


Mida kaskokindlustus katab?
Pakettide nimetused võivad kindlustusandjatel erineda, aga tüüpiliselt kuuluvad kaitse alla järgmised olukorrad.
- Liiklusõnnetus või kokkupõrge. Kokkupõrked teiste autodega, postile otsasõit, äärekiviga kokkupõrge, teelt välja libisemine, kraavi või vastu puud sõitmine.
- Kokkupõrge metslooma või linnuga. See on Eestis kahjuks igapäevane risk, eriti hämaras ja maapiirkonnas.
- Parklakahju. Keegi kriimustas autot ja lahkus. Või avas ukse liiga hoogsalt ja Su auto sai kahjustada. Sageli pole süüdlast võimalik tuvastada. Kasko aitab!
- Vandalism. Kriibitud uksed, lõhutud peeglid, soditud värvkate, katkised tuled.
- Vargus ja vargusekatse. Auto ärandamine, võtmevaba vargus, klaasi lõhkumine ja sisu rüüstamine. Tavaliselt katab kaskokindlustus kahju eeldusel, et auto vastas turvanõuetele.
- Loodusjõud. Torm, rahe, tugeva tuule tõttu kukkunud oks, ka üleujutus madalas parklas.
- Tulekahju ja plahvatus. See hõlmab ühtlasi elektririket, mis põhjustab süttimise.
- Klaasikahju. Täkked ja mõrad. Tihti on klaasile eraldi tingimused, näiteks 0 € omavastutus partneritöökojas.
- Pääste- ja veoteenus. Pukseerimine sündmuskohalt, kraavist välja tõstmine.
- Lisavarustus. Katuseboksid, eriveljed, multimeedialahendused, laste turvatoolid jms on sageli kaetavad kuni teatud piirsummani, kui need on lepingus kirjas.
Kasko ei kata tavalist kulumist ja roostet, garantiirikkeid, tahtlikku või joobes tekitatud kahju, osalemist võistlusel või rajapäeval ega ka olukordi, kus kasutad autot viisil, mida leping ei kata (näiteks sõidujagamine või tasuline veoteenus ilma vastava kokkuleppeta).
Tingimused, mida pead enne lepingu sõlmimist läbi lugema
- Omavastutus. Kui suur on üldine omavastutus? Kas klaasil, vargusel, loodusjõududel või loomale otsasõidul on eraldi omavastutus?
Madalam omavastutus tähendab kõrgemat kuumakset, kõrgem omavastutus väiksemat kuumakset, kuid avarii korral maksad ise rohkem. - Kes tohib roolis olla? Kas leping eeldab kindla vanuse või staažiga juhte? Kas tegu on ainult nimeliselt loetletud inimestega või laieneb leping teistelegi?
- Milleks autot kasutatakse?
On vahe, kas auto on pere auto, firmasõiduk või teenib sissetulekut (taksosõit, rendiauto, sõidujagamine). Kui tegelik kasutus ei ühti sellega, mis lepingus kirjas, võib hüvitis väheneda või üldse maksmata jääda. - Turvanõuded.
Kas pead omama signalisatsiooni, GPSi või kindlat tüüpi immobilaiserit?
Kas kõik võtmed peavad olema alles, kui auto varastatakse? (Vastus on peaaegu alati „jah”.) - Piirkond, kus kaitse kehtib.
Tavaliselt on kaskokindlustuse kehtivus kirjas riigipiiride kaupa. Kui sõidad välismaale – eriti väljapoole Euroopa Liitu –, veendu, et kaitse ulatub ka sinna. - Remont ja kahjukäsitlus.
Kas oled kohustatud minema kindlustaja remonditöökotta ja/või margiesindusse? Kas saad valida rahalise hüvitise?
Kui mõni neist punktidest jääb häguseks, küsi meilt need enne lepingu sõlmimist üle. See ei ole ebaviisakas, vaid hoopis tark käitumine. Maaklerina saame kõik ebaselgeks jäänud küsimused lahti rääkida.
Kuidas vaadata kaskot kogu oma autopargile, mitte ainult ühele autole?
Kui Sul on mitu sõidukit – pere teine auto, tööauto, hobiauto või kasvõi hooajaline maastur – on kaskokindlustuse planeerimine veel olulisem. Põhjuseid on mitu.
- Kui üks autodest on pikalt seisnud, võid selle kindlustuslepingu kohandada osalise kaitse peale (loodus, vargus, vandalism). Küsi selle kohta infot info@kindlustusest.ee.
- Kui mõni auto on oluline töö jaoks, peab sellel olema kaskokindlustus koos asendusauto kaitsega, sest seisak tähendab otsest rahalist kahju.
- Kui mõni auto on väga suure vargusriskiga või kallite detailidega, tasub keskenduda varguse- ja vandalismikaitsele.
- Kui kõik autod on kindlustatud läbimõeldult, ei teki olukorda, kus üks kahju sööb ära poole Sinu säästudest.
See on seesama loogika, mida kohustuslik liikluskindlustus püüab lahendada avalikus ruumis: süsteem peab jätkuma ka pärast halba päeva. Kasko teeb sama Sinu isikliku vara jaoks.
Kuidas teha endale mõistlik kaskokindlustuse valik?
- Kaardista oma riskid. Kus Sa sõidad? Kus Sa pargid? Kui tihti käid maanteel, metsavahel, välisriigis, kitsas parkimismajas?
- Mõtle läbi rahaline puhver. Kui palju Sa oleksid valmis ühe avarii või varguse korral oma taskust kohe kinni maksma? See aitab omavastutuse summa paika panna.
- Kontrolli lisakaitseid. Klaasikindlustus 0 € omavastutusega, asendusauto, loodus- ja loomakahjud, varguskaitse, laadimisjaama kaitsel elektriautol, katusboksi ja erivelgede kate.
- Hoolda ja dokumenteeri. Hoia hooldusajalugu alles, jälgi rehve ja tehnoseisukorda. Kui auto on tehniliselt korras ja hooldatud, on kahjukäsitlus tavaliselt palju lihtsam.
- Ära eelda, et kui Sul on liikluskindlustus, on kõik korras. Liikluskindlustus ja kaskokindlustus on erinevad. Esimene hoiab ära Su vastutuse teiste ees. Teine hoiab ära selle, et peaksid üksi ja oma rahakotiga lahendama iga väikese või suure õnnetuse, mis Su autoga juhtub.
Kui auto on vajalik liiklusvahend või on see ostetud liisinguga, siis kaskokindlustus on praktiline kohustus Su enda ja liisinguandja suhtes.


